Portal

Design w Polsce

Krajowy design ma się świetnie. Takie opinie nie są wyssane z palca. A wszystko dzięki licznym wystawom i nagrodom, jakie polscy projektanci otrzymują za granicą. Wystarczy wspomnieć studenckie projekty pokazane na targach Salone del Mobile w Mediolanie w ramach wystawy „Polish design. Tomorrow is today”, obecności na takich wydarzeniach jak DMY International Design Festival w Berlinie, Paris Design Week, czy nagrodach i nominacjach w ramach Roca – jumpthegap, IF Design Award i przede wszystkim A’Design Awards.

Możemy pochwalić się Największym w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzeniem – Łódź Design Festival i znakomitymi projektantami, którzy należą do światowej czołówki. Młodzi, zdolni coraz odważniej podbijają zachodnie marki (dotyczy to nawet co trzeciego projektanta), dla których tworzą własne produkty (szczególnie meble). A jak sytuacja wygląda na rodzimym rynku?

Polski design w liczbach

70% polskich projektantów pracuje nad produktem końcowym. Blisko połowa z nich może powiedzieć, że ich projekt odniósł sukces pomimo silnej konkurencji na rynku wewnętrznym. Polski rynek designu dopiero stara się dogonić zachodnie wzorce – większość zleceń pochodzi z własnych kontaktów projektanta i polecenia.

Niewielki (26%) udział mają tu organizacje wspierające polską myśl projektową, a sami specjaliści dochodu nie upatrują w ramach obowiązków wykonywanych dla jednej firmy. 20% projektantów aktywnie i regularnie szuka zleceń, co z jednej strony świadczy o wzroście zapotrzebowania na takie usługi, z drugiej o wciąż małej świadomości na temat twórców w branży.

Nad świadomością biznesu w kwestii designu wciąż należy pracować. Głównym powodem jest tutaj czynnik ekonomiczny, który wpływa na podejmowanie decyzji w polskich przedsiębiorstwach. Większość firm w Polsce współpracuje tylko ze sprawdzonymi osobami (84%) i znanymi nazwiskami (64%).

Inne kanały są dla nich interesujące w dużo mniejszym stopniu, odpowiednio:

  • zamknięte przetargi - 44%
  • otwarte przetargi - 40%
  • pośrednicy - 7%
  • internet - 2%

Trzon współpracy odbywa się na linii projektant – właściciel firmy/klient (86%) oraz z wykorzystaniem działu marketingu (w 56% przypadków). Do rzadkości należy natomiast sytuacja, w której firma klienta ma pracownika lub dział świadomy i odpowiedzialny za design w projektach. Aby być na bieżąco z trendami i kondycją designu w Polsce, polecamy śledzenie branżowej prasy, np. portal: http://magazif.com/design/

Problemy branży design w Polsce

Brak płynnej i jasnej komunikacji pomiędzy projektantem i klientem, to nie tylko kwestia świadomości i fachowej wiedzy. Oczywiście skala jest duża – problem ze zrozumieniem dobrego designu i projektu po stronie klienta dotyczy odpowiednio 75% i 74% rodzimych twórców. Jednak to wspomniany czynnik ekonomiczny rodzi tu największe problemy. Polscy designerzy w ponad 80% zetknęli się ze zbyt niskimi budżetami poświęconymi na ich zlecenia (na materiały, wykonanie, fazę projektową). Standardowo projektanci spotkali się z cięciem kosztów w trakcie procesu tworzenia, zamiany materiałów na tańsze odpowiedniki lub próbie skrócenia czasu obowiązywania umowy.

Biznes zamawiający projekt często jest też nieprzygotowany do realizacji pojawiających się pomysłów, zwykle od strony technologicznej. Firmy boją się też zbyt odważnych wzorów (71% odpowiedzi respondentów) i mają tendencję do nadmiernej ingerencji w produkt (58%). Dlatego realizacjom towarzyszą nawracające konflikty. Zazwyczaj pojawiają się już na etapie wstępnej fazy projektowej (dla 38% respondentów), zatwierdzania ostatecznej wersji projektu (58%) oraz wdrożenia do produkcji (45%).


Reklama
null