Dyrektor Muzeum Rzemiosła w Krośnie zaprasza na uroczyste otwarcie wystawy „Pejzaż aktyniczny” Jakuba Jana Kaski, które odbędzie się 31 stycznia o godzinie 18.00 w Piwnicy PodCieniami (Rynek 5).
- Aktyniczne światło o zakresie długości fal (barw) odpowiadających barwoczułości materiału fotograficznego i powodujące dzięki temu naświetlenie - T. Karpowicz
Jakub Jan Kaska urodził się w 1984 roku w Krośnie. Amator pierwotnych technik fotograficznych i klasycznych walorów obrazu . Od roku 2016 skupiony na mokrej metodzie kolodionowej. Samodzielnie wytwarza negatywy szklane, ambrotypy oraz odbitki solne
i albuminowe – w wiernym oparciu o receptury i zasady sprzed ponad 150lat.
Samouk dzielący się swą wiedzą i doświadczeniem podczas spotkań, pokazów a także warsztatów.
Autor fotografował w Rezerwacie Przyrody Prządki na terenie Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego w okresie od sierpnia do listopada 2018 roku. Cykl będzie kontynuowany.
Wystawa będzie czynna od 1 lutego do 2 marca 2019r. Bilety w cenie 5 zł (normalny) oraz 3 zł (ulgowy) dostępne są w Punkcie Informacji Kulturalno-Turystycznej (powyżej Piwnicy PodCieniami).
Autor wystawy tak opisuje czym jest tytułowy pejzaż aktyniczny:
- Cykl "Pejzaż aktyniczny" to początek realizacji mojego marzenia sprzed kilku lat. To próba pójścia w ślady niestrudzonych XIX wiecznych fotografów i pejzażystów i zmierzenia się
z trudami fotografowania w terenie, stosując tak chimeryczną technikę jak mokra metoda kolodionowa z 1851 roku.
XIX-wieczni fotografowie, Carleton Watkins, Gustave Le Gray czy Eadweard Muybridge, odważni ludzie, pełni pasji i zapału stali się dla mnie kimś na wzór bohaterów. Fotografując pejzaż szybko zorientowałem się, że praca pod presją i w zmiennych warunkach jest czymś co bardzo mi służy. Im mniej czasu, im więcej przeszkód... tym większa satysfakcja. Jest w tym coś pierwotnego i pociągającego...
Efektem mojej dotychczasowej pracy jest blisko 30 fotografii wykonanych w dwóch głównych XIX-wiecznych technikach pozytywowych: odbitki solnej i albuminy. Papiery przygotowuję własnoręcznie wykorzystując wysokiej jakości papier akwarelowy do odbitek solnych które finalnie woskuję woskiem pszczelim. Odbitki albuminowe to bardzo cienki papier, który powlekam białkiem jaja kurzego i finalnie, naklejam na kartonik. Dokładnie w ten sam sposób jak robiono to w XIX wieku. Papiery kopiuję stykowo z negatywami szklanymi wykonanymi w terenie. Odbitki z negatywów formatu 20 x 25 cm nie wymagają powiększania, czyli rozmiar odbitki jest równy rozmiarowi szklanego negatywu.
Fotografuję używając oryginalnych, mosiężnych obiektywów z epoki przez co uzyskuję specyficzny, ostry, ale i plastyczny rysunek obrazu.
- „Uczeń” – wystawa indywidualna, Galeria HETTA, Krosno 2017
- Wystawa fotografii w technikach dawnych i alternatywnych – wystawa zbiorowa, Zabrze 2017
- Ambrotypia – wystawa zbiorowa, Galeria na 6, Gliwice 2018
- Festiwal fotografii w technikach dawnych i alternatywnych – wystawa zbiorowa, Zabrze 2018
- Wyróżnienie za prace w technikach albuminy i papieru solnego, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Wystawa alternatywnych technik fotografii „Then&Now”, Gdańsk 2018
- Odbitka solna i ambrotypia – wystawa zbiorowa, Oddział Fotograficzny Muzeum Regionalnego w Mielcu „Jadernówka”, 2018
- „Pejzaż Aktyniczny”- wystawa indywidualna, TOEE, Zalesie k. Szczecina
Pokazy i warsztaty:
- Uniwersytet Warszawski, Wydział Historii Sztuki – pokaz wykonania ambrotypii, Warszawa 2018
- Fundacja wspierająca rozwój kultury „Aparat Caffe” – warsztaty „Techniki historyczne”, Rzeszów 2018
- Oddział Fotograficzny Muzeum Regionalnego w Mielcu „Jadernówka” - pokaz wykonania odbitki solnej, Noc Muzeów 2018