Portal

21 prac klasyka nowoczesnej rzeźby w czterech miejscach w centrum miasta.

W Muzeum Narodowym w Krakowie rozpoczęła się niezwykła wystawa-spacer „Moc natury. Henry Moore w Polsce”.

Od ostatniej ekspozycji dzieł artysty w Polsce minęło ponad 20 lat. Obecna wystawa, którą ma zaszczyt gościć Muzeum Narodowe w Krakowie, daje możliwie pełen obraz rozwoju Henry’ego Moore’a jako artysty – jednego z najważniejszych dla obrazu sztuki XX wieku – mówi dyrektor MNK dr hab. Andrzej Betlej.

Henry Moore (1898–1986), już za życia ogłoszony klasykiem nowoczesności, przez wielu specjalistów jest uważany za największego rzeźbiarza XX wieku. Jego prace można spotkać w krajobrazie wielkich metropolii i w renomowanych muzeach całego świata. Ekspozycja Muzeum Narodowego w Krakowie „Moc natury” jest przygotowana wspólnie z brytyjską Henry Moore Foundation, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz Muzeum Narodowym we Wrocławiu i już została zaliczona do najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2019 roku. W czterech oddziałach MNK zaprezentowane zostały wszystkie ważne wątki twórczości rzeźbiarskiej Moore'a: figury spoczywające, studia zwierząt i formy abstrakcyjne. Ekspozycja zrealizowana została w konwencji wystawy-spaceru, co zgodne jest

z pragnieniem artysty, by jego prace nie były zamykane w muzealnych ścianach, ale tworzyły część przestrzeni publicznej, wpisując się w otoczenie i korespondując z lokalnym kolorytem.

Można zacząć zwiedzanie od dowolnego oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie, ja jednak polecam na początek Gmach Główny i ustawione przed nim wielkoformatowe brązy, których nie sposób nie zauważyć. „Spoczywająca matka z dzieckiem”, abstrakcyjny, lecz zawierający aluzję do „Stworzenia Adama” Michała Anioła z Kaplicy Sykstyńskiej „Owal ze szpicami”, „Ostrze noża” i pokryty zieloną patyną „Motyw pionowy nr 7” należą do najbardziej znanych prac angielskiego artysty i doskonale wprowadzają w jego twórczość – tłumaczy kuratorka wystawy Agata Małodobry.

Kilka mniejszych rzeźb można obejrzeć także w holu pierwszego piętra reprezentacyjnej siedziby MNK. Warto się tam zaopatrzyć w broszurę lub ulotkę z mapką centrum Krakowa

i wyruszyć na dalsze zwiedzanie. Na przykład przed Pawilon Józefa Czapskiego (ul. Piłsudskiego 12), gdzie słynne, inspirowane naturą lecz zbliżające się do abstrakcji „Owce” zostały ustawione na zielonej trawie. W Ośrodku Kultury Europejskiej EUROPEUM (pl. Sikorskiego 6), w otoczeniu klasycyzujących marmurowych herosów, prezentowany jest przejmujący „Tors” i podejmująca dialog z rzeźbiarskim portretem „Głowa”. Wchodzące w skład stałej ekspozycji tego oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie drewniane średniowieczne madonny tworzą szczególny kontekst dla Moore’owskiej „Matki

z dzieckiem”.

Kolejnym przystankiem wystawy-spaceru jest Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego (pl. Szczepański 9). W jej holu stanęła pomnikowa, bardzo muzealna „Figura siedząca”, a na dziedzińcu – przywodzący na myśl indiańskie totemy lub wysmukłą roślinę „Motyw pionowy nr 5”, tworzący klamrę z podobnym motywem przed Gmachem Głównym MNK.

Wystawie towarzyszy bardzo atrakcyjny program edukacyjny. Oprócz tradycyjnych oprowadzań, przyjmujących w tym przypadku formę spaceru po centrum Krakowa, znalazły się w nim m.in. lekcje dla dorosłych, warsztaty taneczne i plener rzeźbiarski. Dzięki współpracy z BBC w sali audiowizualnej MNK kilkukrotnie wyświetlony zostanie film „Henry Moore: Carving a Reputation”. W każdy seans wprowadzi kuratorka wystawy Agata Małodobry.

Reklama
null