Portal

Motocyklowy płyn chłodniczy jest niezbędny do eksploatacji pojazdu, a jego brak lub zły stan może spowodować poważne uszkodzenie silnika. Co do zasady należy wymieniać go co dwa lata. Jest to bardzo tania i prosta operacja konserwacyjna do wykonania, którą przy odrobinie umiejętności można w niecałe 30 minut wykonać w przydomowym garażu. Pozostaje tylko pytanie – jak to zrobić i jaki płyn chłodniczy wybrać?

Czym jest płyn chłodniczy?

Silnik to maszyna, która wytwarza energię mechaniczną. Podczas pracy nagrzewa się, więc jego elementy są bardzo gorące. Chłodzenie niektórych silników dwu- i czterosuwowych odbywa się za pomocą cieczy krążącej z chłodnicy, gdzie następuje wymiana ciepła do silnika, aby rozproszyć temperaturę panującą wewnątrz.


Silnik 4-suwowy będzie działał poprawnie w temperaturze około 80°C w okolicy komory spalania, natomiast silnik 2-suwowy będzie oscylował przy 100°C. Dlatego tak ważne jest, aby układ chłodzenia, który ma Twój motocykl, działał prawidłowo. Pomaga to silnikom pracować optymalnie w zakresie energetycznym i ekonomicznym pod względem funkcjonalności. Dodatkowo zapobiega korodowaniu i odkładaniu się osadu.

Istnieją również silniki, w których chłodzeniu towarzyszy dodatkowy drugi obieg chłodzenia oleju. Jego funkcją jest również obniżanie temperatury silnika w najbardziej krytycznych obszarach. Są silniki, które są chłodzone tylko powietrzem i inne, które mają tylko chłodnicę oleju, a resztę chłodzenia z powietrza wytwarzanego podczas jazdy. Ponadto układ chłodzenia motocykla uzupełnia jeden lub dwa wentylatory, które w ekstremalnych temperaturach przetłaczają powietrze przez chłodnicę.

Kiedy powinno się wymienić płyn chłodniczy w motocyklu?

Zgodnie z ogólną zasadą, motocyklowy płyn chłodniczy należy wymieniać co dwa lub trzy lata. Po tym czasie straci swoje właściwości chłodzące, a co ważniejsze, będzie pełen nieczystości, które powstają w obiegu chłodzącym. Nie przekraczaj tego czasu, ponieważ jest to jedno z najtańszych zadań związanych z konserwacją jednośladu, ponieważ będziesz potrzebować tylko określonego płynu chłodniczego do motocykla, który kosztuje około 10 zł za litr. W zależności od rodzaju maszyny możesz potrzebować nieco większej ilości, ale sprawdź te informacje w instrukcji obsługi pojazdu, aby mieć pewność, ile cieczy należy dolać do zbiornika.

Skąd wiadomo, który płyn chłodniczy jest najlepszy?

Można powiedzieć, że każdy motocykl to inny egzemplarz, bo chociaż istnieją te same modele, to sposób prowadzenia osoby, która na nim jeździ, może być zupełnie odmienny od stylu jazdy innego kierowcy. Dlatego powinieneś również wziąć pod uwagę ten aspekt, aby wiedzieć, jak wybrać najlepszy motocyklowy płyn chłodniczy.


W ten sposób, aby dobrze dobrać produkt, należy określić model maszyny, styl jazdy, właściwości samego płynu, czy jest antykorozyjny, jaki ma zakres temperatur i czy może wytrzymać wysokie temperatury wrzenia. Pamiętaj, że dobrej jakości płyn do chłodnicy nie tylko zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika i chroni jednostkę napędową przed przegrzaniem, ale także ma formułę, która zimą zabezpiecza przed zamarzaniem. Przykładowo płyn chłodniczy K2 Kuler ma temperaturę krzepnięcia -35°C.


Podsumowując, jeśli chcesz wiedzieć, jaki płyn chłodniczy do motocykla wybrać, musisz wziąć pod uwagę te aspekty. Możesz zapytać także o poradę ekspertów w tej dziedzinie. Jeśli chcesz kupić dobry produkt w korzystnej cenie, zapoznaj się z sekcją „Płyny do chłodnic motocyklowych” w ofercie internetowego sklepu motocyklowego Gmoto.pl.

Jak samodzielnie wymienić płyn w chłodnicy?

Podczas spuszczania płynu chłodniczego silnik musi być zimny. Ciepło wytwarza ciśnienie w systemie. Jeśli zawór spustowy zostanie otwarty, gorąca ciecz może wytrysnąć i spowodować oparzenia. Najlepiej wymieniać płyn przed podróżą, a nie tuż po niej.


Ponadto musisz wyposażyć się w pojemnik o wystarczającej objętości, do którego można zlać starą ciecz. Sprawdź, czy pasuje wielkością pod motocykl, zanim poluzujesz śrubę. Optymalna pojemność to ok. 5 litrów. Warto również zaopatrzyć się w parę gumowych rękawiczek i zabezpieczyć podłoże przed zalaniem.

Aby zużyty płyn chłodniczy do motocykla wydostał się na zewnątrz, najpierw otwórz nasadkę na chłodnicy. Większość motocykli ma korek spustowy, który można wykorzystać do wygodnego spuszczania takiej cieczy. Po umieszczeniu pod spodem pojemnika zbiorczego poluzuj śrubę spustową. Teraz odczekaj chwilę, aż wypłyną ostatnie krople płynu. Wyczyścić gwint, uszczelkę i główkę śruby. Możesz również przepłukać dokładnie zbiornik, wlewając do niego wodę destylowaną. Następnie ponownie dokręć śrubę ręcznie.

Kiedy usuniesz stary płyn chłodniczy, możesz powoli, cienkim strumieniem wlewać świeżą ciecz. Zalej zbiornik do pełna gotowym płynem. Uruchom silnik i odpowietrz układ chłodzenia, po ochłodzeniu dopełnij płynem do poziomu między MIN a MAX na zbiorniczku wyrównawczym. I gotowe!


Wykonuj regularnie tę operację, a Twój motocykl będzie Ci wdzięczny za zadbanie o jego stan techniczny.

Reklama
null