Portal


Rozwój technologii motoryzacyjnej doprowadził do powstania bardzo efektywnych rozwiązań w zakresie tłumienia drgań w układzie przeniesienia napędu. Jednym z nich jest dwumasowe koło zamachowe (DKZ), które obecnie posiada bardzo wiele samochodów znajdujących się na rynku. Czym jest, do czego służy i jakie są objawy uszkodzonej dwumasy? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.


Co to jest koło dwumasowe i za co odpowiada?

Rozwój technologiczny silników spalinowych spowodował, że stały się one mocniejsze, lżejsze i bardziej wydajne. W konsekwencji klasyczne tłumiki drgań przestały spełniać swoją funkcję na takim poziomie, jakim życzyłby sobie producent samochodu oraz klient. W odpowiedzi na nowe potrzeby stworzono więc koła dwumasowe. Jak sama nazwa wskazuje, koło dwumasowe składa się z dwóch kół. Jedno z nich połączone jest z wałem silnika, a drugie ze skrzynią biegów. Między nimi znajduje się tłumik drgań skrętnych. Dzięki temu możliwe jest tłumienie drgań, jakie generuje jednostka napędowa.

Co nam daje zastosowanie dwumasy? 

Dwumas eliminuje drgania w układzie napędowym oraz redukuje szarpnięcia w momencie uruchamiania sprzęgła, co przyczynia się do większego komfortu jazdy samochodem. Koło dwumasowe powoduje, że praca silnika jest płynna. Szczególne znaczenie ma to w momencie, gdy silnik pracuje na niskich obrotach oraz przy redukcji biegów. Duże znacznie ma również fakt, że dzięki zastosowaniu takiego koła zużycie paliwa zmniejsza się o około 5%. Ponadto dwumasa chroni poszczególne zespoły skrzyni biegów przed uszkodzeniami, które powstają w momencie drgań silnika. 

Objawy uszkodzenia dwumasy 

Dwumasa ma skomplikowaną budową, dlatego jest ona uznawana za element o wysokiej awaryjności. Szacuje się, że dwumasy w zależności od stylu jazdy są w stanie wytrzymać od 150 do 250 tys. km, jednak dużo też zależy od modelu samochodu. Objawy uszkodzenia dwumasy mogą być bardzo różne. Do najczęściej wymienianych należą m.in.:

  • hałas i stukanie podczas włączania i wyłączania zapłonu;
  • drgania z okolic silnika w momencie jazdy na biegu jałowym; 
  • drżenia nadwozia;
  • szarpanie przy ruszaniu;
  • stukanie podczas dynamicznego przyspieszania z niskich obrotów;
  • brak możliwości zmiany biegów. 

Jak sprawdzić zużycie koła dwumasowego?

Aby sprawdzić, czy dwumasa w naszym samochodzie wymaga wymiany, możemy przeprowadzić krótki test. Polega on na jeździe na 5 lub 6 biegu z prędkością obrotową około 1200-1500 obr/min i wciśnięciu pedału gazu do podłogi. Jeżeli pojawią się stuki i szarpanie, to możemy być niemal pewni, że dwumasa jest uszkodzona. 

Regeneracja czy wymiana dwumasy?

Dwumasa została tak zaprojektowana, że nie ma możliwości jej naprawy. W przypadku uszkodzonego koła dwumasowego pozostaje nam jego wymiana lub regeneracja. Wymiana koła zamachowego to zabieg dość kosztowny, który często wiąże się również z wymianą sprzęgła. Aby ograniczyć koszty wymiany dwumasy, warto zdecydować się na markowe zamienniki, które są podobnej jakości, co oryginalne części, jednak znacznie tańsze. Wysokiej jakości części zamienne znaleźć można w sklepie motoryzacyjnym Motochemia.pl

W poszukiwaniu oszczędności niektórzy kierowcy decydują się również na zakup używanego koła dwumasowego. W takim wypadku nie mamy jednak stuprocentowej pewności, że używana część będzie działa sprawnie lub jej usterka nie ujawni się po kilku tygodniach użytkowania. 

Alternatywą dla wymiany dwumasy jest jej regeneracja. Regeneracja koła dwumasowego polega na wymianie wszystkich uszkodzonych części z wnętrza mechanizmu. W kolejnym etapie elementy te poddaje się tłoczeniu i szlifowaniu w celu pozbycia się nierówności. Na sam koniec dwumasa powinna zostać wyważona.

Jak dbać o koła dwumasowe? 

Jak już wspominaliśmy, koło dwumasowe jest elementem, które wymaga wymiany, jednak jego żywotność można przedłużyć, przykładając uwagę do stylu jazdy. Wskazać można kilka ogólnych zasad, których należy przestrzegać, aby odwlec wymianę dwumasy. Największym zabójcą koła dwumasowego zamachowego jest mocne przyspieszanie z bardzo niskich obrotów. Ponadto należy także unikać uruchamiania i gaszenia silnika przy włączonym sprzęgle. Źle na dwumas wpływa również jazda z niską prędkością obrotową, czyli poniżej 1500 obrotów na minutę czy ruszanie z tzw. impetem. Warto zatem dołożyć wszelkich starań, aby uniknąć jazdy w ten sposób, gdyż może ona znacząco skrócić żywotność koła dwumasowego.


Jeżeli pojawią się objawy świadczące o uszkodzeniu dwumasy, nie należy zwlekać z jej wymianą. Długa jazda z uszkodzonym dwumasem może doprowadzić do poważnych usterek skrzyni biegów czy wału korbowego silnika.


Zachęcamy do przeczytania więcej porad motoryzacyjnych, które znaleźć można na blogu sklepu Motochemia.pl

Reklama
null