W sytuacji opóźnienia lotu pasażerom przysługują określone prawa, które reguluje rozporządzenie nr 261/2004. Oto najważniejsze informacje na ten temat. Dowiedz się więcej na temat tego, co w takiej sytuacji mogą Ci zaoferować linie lotnicze!
Co, gdy samolot nie wyleci zgodnie z pierwotnym planem podróży pasażera? W pierwszej kolejności należy uzbroić się w cierpliwość i spokój. Nie dajmy się ponieść emocjom. Zapytajmy personel lotniska lub obsługę linii lotniczej o przyczynę i przewidywany czas opóźnienia.
Zadbajmy o swoje podstawowe potrzeby – jeśli opóźnienie jest długie, skorzystajmy z posiłków i napojów oferowanych w punkcie odpraw pasażerów. Jeśli to możliwe, poinformujmy bliskich o zmianie planów. Zapiszmy dokładne dane dotyczące lotu: numer rejsu, planowany i rzeczywisty czas odlotu/przylotu.
Będzie to potrzebne w razie składania reklamacji. Zróbmy zdjęcia tablicy z informacją o opóźnieniu.
Sprawdźmy na bieżąco aktualizacje w punkcie przyjęć pasażerów– być może linia lotnicza znajdzie dla nas alternatywny lot wcześniej. W ostateczności możemy rozważyć rezygnację z lotu i ubieganie się o zwrot kosztów biletu. W przypadku odmowy przyjęcia takiego zgłoszenia można ubiegać się o nie na drodze sądowej.
W przypadku opóźnienia o co najmniej 2 godziny linia lotnicza ma obowiązek zapewnić pasażerom posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania. Gdy opóźnienie jest dłuższe, np. do następnego dnia, przewoźnik powinien zaoferować dodatkowo transport do hotelu, nocleg oraz możliwość dwóch rozmów telefonicznych lub wysłania maili.
Jakie są prawa pasażera? Jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin, pasażer może zrezygnować z podróży i ubiegać się o zwrot kosztów biletu. Dotyczy to także sytuacji, gdy przewidywany czas przybycia do miejsca docelowego opóźni się o co najmniej jeden dzień.
W przypadku opóźnienia powyżej 3 godzin pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot w wysokości:
Kwoty te mogą zostać obniżone o połowę, jeśli opóźnienie wynosi od 3 do 4 godzin.
W przypadku odwołania pasażer ma prawo wyboru: może ubiegać się o zwrot kosztów biletu lub o przebukowanie na inny lot umożliwiający dotarcie do miejsca docelowego. Wystarczy zgłosić się w tej sprawie do odpowiedniego biura linii lotniczych.
Podobnie jak w przypadku opóźnienia, również odwołanie lotu zobowiązuje linię lotniczą do zapewnienia pasażerom posiłków, napojów, transportu, noclegu itd.
W sytuacji odwołania lotu pasażer może ubiegać się o takie samo odszkodowanie, jak w przypadku opóźnienia powyżej 3 godzin. Wyjątkiem są nadzwyczajne okoliczności niezależne od przewoźnika.
W przypadku zakłóceń w ruchu lotniczym na przewoźniku ciąży szereg obowiązków mających na celu zminimalizowanie niedogodności po stronie pasażerów. Obejmują one przede wszystkim: zapewnienie opieki, transportu i noclegu, a także wypłatę odszkodowania.
Jak widać, prawa pasażerów w przypadku opóźnień i odwołań lotów są szeroko zakreślone. Warto o nich pamiętać, aby móc z nich skorzystać w razie potrzeby. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze przysługuje prawo do odszkodowania – wyjątkiem są sytuacje spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami niezależnymi od przewoźnika.