Portal

W sytuacji opóźnienia lotu pasażerom przysługują określone prawa, które reguluje rozporządzenie nr 261/2004. Oto najważniejsze informacje na ten temat. Dowiedz się więcej na temat tego, co w takiej sytuacji mogą Ci zaoferować linie lotnicze!

Co zrobić w przypadku odwołania lotu?

Co, gdy samolot nie wyleci zgodnie z pierwotnym planem podróży pasażera? W pierwszej kolejności należy uzbroić się w cierpliwość i spokój. Nie dajmy się ponieść emocjom. Zapytajmy personel lotniska lub obsługę linii lotniczej o przyczynę i przewidywany czas opóźnienia.


Zadbajmy o swoje podstawowe potrzeby – jeśli opóźnienie jest długie, skorzystajmy z posiłków i napojów oferowanych w punkcie odpraw pasażerów. Jeśli to możliwe, poinformujmy bliskich o zmianie planów. Zapiszmy dokładne dane dotyczące lotu: numer rejsu, planowany i rzeczywisty czas odlotu/przylotu.


Będzie to potrzebne w razie składania reklamacji. Zróbmy zdjęcia tablicy z informacją o opóźnieniu.

Sprawdźmy na bieżąco aktualizacje w punkcie przyjęć pasażerów– być może linia lotnicza znajdzie dla nas alternatywny lot wcześniej. W ostateczności możemy rozważyć rezygnację z lotu i ubieganie się o zwrot kosztów biletu. W przypadku odmowy przyjęcia takiego zgłoszenia można ubiegać się o nie na drodze sądowej.

Przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić opiekę

W przypadku opóźnienia o co najmniej 2 godziny linia lotnicza ma obowiązek zapewnić pasażerom posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania. Gdy opóźnienie jest dłuższe, np. do następnego dnia, przewoźnik powinien zaoferować dodatkowo transport do hotelu, nocleg oraz możliwość dwóch rozmów telefonicznych lub wysłania maili.

Prawa pasażera do rezygnacji z lotu

Jakie są prawa pasażera? Jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin, pasażer może zrezygnować z podróży i ubiegać się o zwrot kosztów biletu. Dotyczy to także sytuacji, gdy przewidywany czas przybycia do miejsca docelowego opóźni się o co najmniej jeden dzień.


W przypadku opóźnienia powyżej 3 godzin pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot w wysokości:

  • 250 euro przy lotach do 1500 km;
  • 400 euro przy lotach w UE ponad 1500 km i innych między 1500 a 3500 km;
  • 600 euro przy lotach nieobjętych powyższymi kategoriami.

Kwoty te mogą zostać obniżone o połowę, jeśli opóźnienie wynosi od 3 do 4 godzin.

Prawo do zwrotu kosztów lub zmiany rezerwacji

W przypadku odwołania pasażer ma prawo wyboru: może ubiegać się o zwrot kosztów biletu lub o przebukowanie na inny lot umożliwiający dotarcie do miejsca docelowego. Wystarczy zgłosić się w tej sprawie do odpowiedniego biura linii lotniczych.

Prawo do opieki ze strony przewoźnika

Podobnie jak w przypadku opóźnienia, również odwołanie lotu zobowiązuje linię lotniczą do zapewnienia pasażerom posiłków, napojów, transportu, noclegu itd.


W sytuacji odwołania lotu pasażer może ubiegać się o takie samo odszkodowanie, jak w przypadku opóźnienia powyżej 3 godzin. Wyjątkiem są nadzwyczajne okoliczności niezależne od przewoźnika.

Obowiązki przewoźnika lotniczego

W przypadku zakłóceń w ruchu lotniczym na przewoźniku ciąży szereg obowiązków mających na celu zminimalizowanie niedogodności po stronie pasażerów. Obejmują one przede wszystkim: zapewnienie opieki, transportu i noclegu, a także wypłatę odszkodowania.


Jak widać, prawa pasażerów w przypadku opóźnień i odwołań lotów są szeroko zakreślone. Warto o nich pamiętać, aby móc z nich skorzystać w razie potrzeby. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze przysługuje prawo do odszkodowania – wyjątkiem są sytuacje spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami niezależnymi od przewoźnika.

Reklama
null